piatok 15. mája 2015

Hruškovo-mandľový koláč


Na predlohu tohoto receptu som naďabila pri čítaní článku o varení s francúzskym veľvyslancom na Slovensku, pánom Lopinotom http://zena.sme.sk/c/7131517/varime-s-velvyslancom-francuzska-kuchyna.html
On ho tam prezentoval, volá sa Bourdaloue tart a ako inak, veľmi sa mi zapáčil. Predstavila som si chuť hrušiek s mandľovo-smotanovým krémom pečeným v krehkom ceste...a keďže to nie je koláč s maslovou plnkou, mal ešte jedno plus k dobru.
Najlepší čas na prípravu hruškového koláča by bola samozrejme jeseň, to je fakt. 
Ďalší fakt je, že ja do jesene čakať nemienim, nie som veľmi trpezlivá. Hrušky sa predávajú celoročne, síce nie sú naše, ale s takým prístupom by sme nejedli skoro žiadne ovocie a zeleninu a obchádzať ju v supermarkete naozaj tiež nemienim. Tento recept je v použití hrušiek dokonca flexibilný - ak sú hrušky tvrdé, treba ich povariť v osladenej vode alebo použiť hruškový kompót. 
Keby som ho mala, tak by bol teraz poruke. Vlani som tuším ani neodkladala, pojedli sme ich surové. Mám tam na poličke pár sliviek, broskýň a višní. 

Späť ku koláču: moja vrúbkovaná forma má priemer 26 cm. vymazať sa nemusí, pretože krehké cesto si to nevyžaduje, je v ňom dostatok masla, aby sa neprilepilo.
Cesto:
20dkg hladkej múky 00 extra som zmiešala so štipkou soli, 5 dkg práškového cukru a 10 dkg posekaného studeného masla. Pridala som jedno celé vajce. Miesila som ručne,bolo to malé množstvo cesta a viac som medzi prstami cítila, ako sa maslo spája s múkou. Zakryté fóliou som nechala oddýchnuť v chladničke asi pol hodinky. Bude sa s ním lepšie pracovať.
Hrušky:
som mala tri, olúpala a dala som ich variť do mierne osladenej vody v kastróliku.
Budú pripravené, ak sa do nich nôž zaborí bez väčšieho odporu. treba ich nechať odkvapkať na sitku. Hruškový vývar sme bez hanby vypili s malou. Dokonca mi večer povedala, že ten hruškový čaj jej mám uvariť aj zajtra.
Vychladené cesto som rozvaľkala na placku a tú som urovnala do formy aj na okraje. Cesto treba popichať vidličkou, aby sa pri pečení nevydulo.
nasleduje plnka:
celé mandle (5dkg) som pomlela na staručkom kávovom mlynčeku značky ETA, slúži mi dobrých 24 rokov a musím zaklopať, bez poruchy.
V mise som zmiešala tri polievkové lyžice kokosového oleja, dve celé vajcia, 3 PL práškového cukru, mleté mandle a 300ml kyslej smotany. Zmes som poriadne premiešala a vyliala na cesto. Rúru som zapla na 180°C.
Hrušky som prepolila, jaderníky povykrajovala a ostrým nožom porobila na každej z guľatej strany husté zárezy po šírke
Takto som ich ponakladala do plnky, pár mandlí som pokrájala navrch. S tenkými plátkami pozor, aby neprihoreli. 
A tu je koláč po vytiahnutí z rúry po 44 minútach pečenia na 180°C. 
nechala som ho trocha postáť a potom som ho pocukrila práškovým cukrom. Na hruškách sa cukor roztopil a tak ich nechal vyniknúť v plnej kráse.

Jasné, že sme ho degustovali ešte teplý. Naozaj výborný, nepresladený, prvotriedny ovocný koláč. krehké cesto, jemná plnka, šťavnaté hrušky, sem-tam chrumkavá mandľa... paráda! teší ma, že som nečakala do jesene.


Žiadne komentáre: